Gotab ili Kotab su tradicionalni persijski kolačići punjeni orasima, nežni i
hrskavi spolja, sa začinjenim, orašastim filom iznutra. Oni otelotvoruju
suštinu persijskih slatkiša, aromatični, suptilno slatki i puni toplog
ukusa. Savršen balans ukusa i tekstura. Kontrast između hrskave, zlatne
ljuske i mekog, mirisnog fila od oraha je ono što čini ova peciva tako
dobrim - i laganim i duboko zadovoljavajućim. Za razliku od previše slatkih
deserta, Gotab ima baš pravu notu slatkoće, što ga čini odličnim pratnjom uz
čaj Ovi punjeni kolačići mogu se praviti u bilo koje vreme godine.
Posebno se pravi za Noruz, odnosno persijsku Novu godinu, slavi se 21.
marta, prvog dana proleća. Za taj praznik je svaka persijanka pripremala
gotab. Tradicionalno Noruz traje 13 dana, sa posebnim naglaskom na prve
dane.
Ovo pecivo punjeno orasima pravi se od osnovnog testa i puni se veoma
ukusnom kombinacijom mlevenih oraha, šećera u prahu i kardamoma. Ova vrsta
deserta je nastao u gradu Jazdu i konzumirali su ga svi društveni slojevi,
pravio se na sledeći način:
Sastojci za testo:
250 g maslaca
5 čaša brašna
1 mala kašika mlevenog kardamoma
2 velike kašike praška za pecivo
1 umućeno žumance
1 čaša jogurta
1 čaša ružine vodice
2 čaše ulja
Sastojci za nadev:
350 g mlevenih oraha ili badema
1 čaša šećera u prahu
Priprema:
Maslac otopiti dok ne postane kremast. Pomešajte jogurt sa praškom za pecivo
i ostavite sa strane.
Pomešajte otopljeni maslac sa sa žumancem, a zatim dodajte smesu sa
jogurtom. Dobro promešajte da se smesa sjedini, dodajte u to brašno i dobro
promešajte rukama dok se testo ne sjedini.
Kad ste sve dobro izmešali ostavite testo da se diže 3 sata. U međuvremenu
napraviti nadev, pomešati mlevene orahe sa šećerom u prahu, kardamomom i
malo ružine vodice.
Napravite kuglice veličine oraha, a zatim prstom pritisnite lopticu da biste
dobili pljosnati oblik prečnika 5 cm. Nadev stavljajte na sredinu pljosnatog
testa, a zatim ga preklopite testom sa svih strana i pritisnite ivice,
koristite viljušku da zatvorite ivice. U dubokom tiganju zagrejte ulje te u
njemu pržite kolačiće dok ne porumene oko 5 minuta ili ih pecite u rerni 15
do 20 minuta, dok ne porumene. Svaki kolačić odmah uvaljajte u šećer u
prahu.
Noruz je persijski naziv za persijsku novu godinu, koji se sastoji od dve
reči; "nov " ili "no" što znači "novo" i "ruz" ili "rooz" što znači "dan",
što kada se spoji znači "novi dan". Proslava nije povezana sa religijom i
zasniva se na astronomskim nebeskim događajim. Iako je Noruz proslava
nebeskog događaja, duboko je ukorenjen u mitologiji Persijanaca. Noruz se
fokusira na filozofske aspekte svetlosti koja pobeđuje tamo, dobra koja
pobeđuje zlo, topline proleća koja pobeđuje hladnu zimu. Noruz je duboko
ukorenjen u zoroastrizmu, drevnoj persijskoj religiji. Noruz se slavi više
od 4000 godina u Iranu i drugim zemljama. Njegovo poreklo je iz
zoroastrizma, drevne persijske religije koja datira od pre oko 3000 godina.
Pošto su mnoge zemlje tada bile deo drevnog Persijskog carstva, Novruz sada
slave i milion neiranaca širom sveta. Zaratustra je unapredio drevni
indoiranski kalendar. Zoroastrijska godina počinje ovim datumom, 21. mart.
Noruz je jedan od najstarijih praznika na svetu i ima veliko značenje u
Iranu i drugim zemljama koje ga obeležavaju. Praznik se proslavlja
različitim običajima, uključujući pripremu sofre haft sin, posebnog stola sa
sedam simbola koji predstavljaju proleće i obnovu, kao i posete i razmenu
poklona. Koliko je proslava Noruza bila bitna persijskom narodu govori
činjenica da je perzijski vladar Darije Veliki, još prije više od 2500
godina, dao izgraditi veličanstveni grad Persepolis kao svetu prestonicu,
namenjenu upravo proslavi Noruza. Sveštenici su bili usko povezani sa
događajima u gradu Parsi , poznatom i kao Persepolis, bio je ceremonijalna
prestonica Ahemenidskog persijskog carstva i prolećna rezidencija kralja.
Kraljevi su pozivali plemiće iz svih provincija carstva u Persepolisu, bez
obzira na etničku pripadnost i verska uverenja, da proslave Noruz. Tokom
jutarnjih sati, sveštenici su se molili i obavili rituale, nakon čega su
večeri i noći sledeće gozbe i zabave. Čak i danas se mogu videti ruševine
kraljevskih palata sa reljefima koji prikazuju guvernere i ambasadore kako
donose dragocene darove Kralja kralja i odaju mu čast. Proslava Noruza je
jedna od najvažnijih kulturnih inovacija persijanaca. Prema istorijskim
dokazima, Kir Drugi, iliti Kir Veliki, osmislio je današnji oblik ovog
iranskog fenomena 538. godine pre nove ere. Ahemenijci su ceremoniju Noruza
pretvorili u ritual identiteta i znak autoriteta carstva i iranske kulture
kao znak početka nove ere za okončanje putovanja raseljavanja i
potčinjavanja persijskih naroda. Noruz je bio svetinja i oni su se u njega
zaklinjali.
Kad god bi nekome poželeli sreću, molili bi se da im svi dani budu kao
Noruz:
„Neka vam sreće prevladava svake godine,
Srećan da vam je Noruz svakog dana.“
Parti i Arsakidi, nakon decenije indolentnosti izazivaju invaziju Aleksandra
Velikog, zvanično su oživeli tradiciju proslave Noruza, a sasanidski
kraljevi su se razvili formalno povezujući zoroastrijsku religiju sa
osnovama društva. Tokom vladavine sasanidskih kraljeva između 224. i 651.
godine nove ere, pripreme su počinjale 25 dana pre Noruza. Zanatlije i
graditelji kraljevskog dvora izgradili bi dvanaest stubova od blatnih cigli,
a na vrhu svakog stuba je posejano različito seme. Svaki stub je bio
simboličan i predstavljao je mesec. Do Noruza, seme bi izraslo u
veličanstvene ukrasne biljke. Kralj je održao javni govor pred publikom,
nakon čega je usledio pozdrav najvišeg sveštenika carstva. Vladini
zvaničnici su takođe pozdravili kralja. Svaka pozvana osoba je davala poklon
kralju sve do šestog dana Novruza, kada su članovi kraljevske porodice
posećivali kraljevski dvor. Tokom Noruza, proglašavana je zvanična amnestija
za osuđenike za lakša krivična dela. Ljudi širom carstva su slavili ovaj
događaj trinaest dana. Noruz je u stvari skup rituala i običaja.
Počinje znatno pre samog čeka Nove godine detaljnim čišćenjem kuće, hane
tekani – što doslovno znači, protresanje kuće i kupovinom nove praznične
odeće i poklona za najmilije. Poslednje srede u godini pale se i preskaču
Vatre, a poslednja četvrtka u godini posećuju se grobovi, naročito nedavno
preminulih članova porodice. Ceremonija primopredaje godine završava se
okupljanjem oko sofre "haft sin", a prvih 12 dana nove godine obilazi se
rodbina i posećuju prijatelji. Trinaestog dana izlazi se u prirodu, čime se
novogodišnje svetkovine završavaju.
Noruz se danas smatra početkom nove godine ne samo u Iranu, već i u
Avganistanu, Tadžikistanu, Rusiji, Kirgistanu, Kazahstanu, Siriji, Iraku,
Gruziji, Azerbejdžanu, Albaniji, Kini, Turkmenistanu, Pakistanu i Indiji.
Noruz je, registrovan je kao kulturno i duhovno nasleđe čovečanstva od
strane Uneska 2010. godine pod zvaničnim nazivom "Međunarodni dan Noruza".
Persijanci su imali snažan osećaj pripadnosti zajednici i nacionalne
svesti tako da se to odrazilo i na način obedovanja. Mnogi obroci su bili
javni i od društvenog značaja. Dužnost svakog stanovnika je da sledi
čuvenu persijsku izreku: "Mehman habib-e hodast",što znači "Gost je Bogu
prijatelj". Kada gost, očekivan ili ne, uđe u persijski dom, prema njemu
se postupa s najvećom ljubaznošću i gostoljubivošću. Koliko god skromne
prihode imali, domaćini gostima nude najbolju hranu i smeštaj.
Bili su vešti u prehrambenoj trgovini ali i modernizaciju prehrambene
industrije tog doba. Persijska kuhinja je prva koja je u ishranu uvela
šećer, tako da su već 600-te g. p. n. e. poznavali metod kristalizacije
šećera iz šećerne trske.
Stari Grci veštinu kuvanja su naučili od persijanaca, a od Grka su je
preuzeli Rimljani. Iz istorije Persije poznato je da u toj zemlji u 6 veku
p. n. e. postoje ljudi koji se bave kuvanjem kao zanimanjem. Radeći kao
kuvari uspeli su da dosegnu vrhunac umeća u kulinarstvu.
Нема коментара:
Постави коментар