Translate

уторак, 10. новембар 2020.

Antičko pivo: Kaš-sig - Svetlo pivo





Najrasprostranjenije i najjeftinije je bila ova vrsta piva i svakodnevno su ga konzumirali svi društveni slojevi. Ime je nastalo od sumerskog dvosloga, kaš znači pivo, a sig znači prijatno, dobro, finog kvaliteta ili vredno nečega. Reč koja označava pivo kaš je isto nastala od dvosloga, reč ka znači usta, a reč aš znači zadovoljstvo, uživanje ili želeti nešto. Akadski naziv za pivo je šikaru.

Postoji priča koja govori o tome kako su ljudi otkrili pivo. Po sumerskoj legendi, jedan pekar je zaboravio testo koje je napravio na suncu i ono se pretvorilo u tečnost. Ukus ove tečnosti, koji je bio kiselogorak se veoma dopao pekaru. Tako je nastalo pivo.
Pivo se našlo i u prvom pisanom zakoniku na svetu - Hamurabijevom zakoniku. Hamurabi, vavilonski kralj (1729 - 1686. g. p. n. e.) navodi:
Član 107.- Pivo ne sme sadržati previše vode i ne sme se prodavati po previsokoj ceni.
Član 108.- Ako ne naplaćuje gostu žitom, nego traži novac, vara li na težini ili toči loše piće, treba biti pozvana na odgovornost i bačena u vodu. U pivnici žena može biti točiteljica, ali u pivnicu ne sme doći kao gošća. Žena koja ide u krčmu da u njoj pije, ima da se spali."
Član 109.- Ako zločinac u lancima bude odveden u pivnicu umesto u državno mesto, vlasnik kafane biće osuđen na smrt ako ga ne izruči pravdi.
Član 110.- Kada sveštenica koja ne prinosi u hramu otvori vrata kafane ili uđe u nju da popije pivo, ta žena će biti spaljena.
Član 111.- Ako je prodavac piva isporučio 60 GA (mera) piva na kredit, dobiće 50 GA pšenice u vreme žetve. 
Zanimanje proizvođač piva bilo je prestižno i donosilo je visoki društveni status, međutim, ako bi taj isti proizvođač proizvodio loše i nekvalitetno pivo u Hamurabijevom zakoniku se navodi da ga treba kazniti tako da se utopi u tom pivu. Pivari u vreme Sumeraca su bili ugledni stanovnici dvora, a glavni proizvođači su bile žene.
Zna se da je tada pivo bila jedna od potreba da bi se ugasila žeđ, ali i zbog njegove energetske vrednosti. Svaki građanin je imao prava na besplatno sledovanje piva, a količina je zavisila od socijalnog statusa i vrste posla koji je obavljao, fizički radnici i muškarci zaposleni u polju dobijali su dnevno do pet litara piva, a žene koje su obavljale teže fizičke poslove dva do tri litra. Pivom su bili darivani i ljudi koji bi naricali uz uzglavlje teško bolesnih ili preminulih.
Pivo je dospelo i u sumersku književnost i u mitologiju. U Epu o Gilgamešu spominje se da se boginja Ištar mogla u pijenju piva nositi sa svakim muškarcem. Zaštitnica proizvodnje piva kod Sumera bila je boginja Ninkasi, a od njene dece ističe se sin Siris (Širaš) jer njegovo ime otkriva i njegovo zanimanje. Naime, u akadskom jeziku naziv sirašu znači onaj koji proizvodi pivo. Po mitologiji sumera Ninkasi daje svetu tajnu pravljenja piva. U Sumerskoj kulturi takođe je poznata po svojoj moći da zadovolji ljudske želje i potrebe.
Veruje se da je u drevnoj Mesopotamiji najstariji dokaz proizvodnje piva 6000 godina stara sumerska ploča prikazuje ljude koji piju piće preko slamke iz javne posude. 3900-godišnja sumerska pesma u čast Ninkasi, boginji zaštitnice piva, sadrži najstariji preživeli recept za pivo, opisujući proizvodnju piva od ječmenog hleba.

Ovaj tekst iz starog vavilonskog perioda oko 1800 g. p. n. e. je mitološka pesma koja veliča pivo.

Himna Ninkasi

Od vode koja teče,
Nežno se brine o Ninhursagu,
Od vode koja teče,
Nežno se brine o Ninhursagu,
Osnovao si svoj grad pored svetog jezera,
Završila je svoje velike zidove za tebe,
Ninkasi, koji je osnovao vaš grad pored svetog jezera,
Završila je zidove za tebe,
Tvoj otac je Enki, bog Nidimmud,
Tvoja majka je Ninti, kraljica svetog jezera.
Ninkasi, tvoj otac je Enki, bog Nidimmud,
Tvoja majka je Ninti, kraljica svetog jezera.

Ti si onaj koji rukuje testom sa velikom lopatom,
Mešanje u rupi, bappir sa slatkim aromama,
Ninkasi, ti si onaj koji se bavi testom sa velikom lopatom,
Mešanje u jamu, bappir sa medom,
Ti si onaj koji peče bappira u velikoj peći,
Stavlja u red gomile oljuštenih zrna,
Ninkasi, ti si onaj koji zaliva slad na zemlji,
Plemeniti psi drže daleko čak i moćnike,
Ti si onaj koji upija slad u ćupu,
Talasi rastu, talasi padaju.
Vi ste onaj koji širi kuvanu kašu na velikim trščanim prostirkama,
Svežina obuzima,
Ti si onaj koji sa obe ruke drži veliku slatku kantu,
Posuda za filtriranje, koja daje prijatan miris,
Pravilno postavite na veliku posudu za sakupljanje.
Ninkasi, ti si onaj koji izlije filtrirano pivo iz posude za sakupljanje,
Kao što su Tigar i Eufrat.

Ninkasi je sumerska boginja piva. Njen otac je bio kralj Uruka, a njena majka je bila visoka sveštenica hrama Inanne, boginje rađanja. Ona je takođe jedna od osam dece koja su stvorena da bi zacelila jednu od osam rana koje Enki prima. Štaviše, ona je boginja alkohola. Ona je takođe nosila "gaziranu svežu vodu". Ona je boginja stvorena da zadovolji želju i zasiti srce. Pripremala bi piće svakodnevno.

Pivo se pilo iz velikih posuda oko kojih bi ljudi sedeli i pili pomoću velikih cevčica od trske jer napitak nije bilo filtriran i komadići nerazgrađenih stvari bi plutali površinom (slika gore).

Sumersko pivo i sami možete napraviti u kućnoj radinosti.

Sastojci za 2 litre piva:
1 izlomljeni bappir pšenični hleb
2 l vode

Priprema:
Pivski pšenični hleb bappir izmrviti i staviti u veliki glineni lonac. Izmrvljeni hleb zaliti vodom, promešati i dobijenu kašastu masu ostaviti nekoliko dana da fermentira. Dobijeno pivo je izuzetno gusto, vrlo hranjivo i zasitno.




Pivo se proizvodilo svakodnevno jer klimatski uslovi nisu dozvoljavali dugotrajno skladištenje. Konzumiranje piva i pijanstvo u Mesopotamiji nije smatrano porokom niti lošom osobinom. Iz sačuvanih recepata nepoznatog doktora, otkrivenih u ruševinama mesopotamskog grada Nipura, saznajemo da je pivo služilo i u medicinske svrhe. Jedan od načina primene piva bio je za ublažavanje žučnih i bubrežnih bolesti, napitak je pravljen od piva razređenog sa vodom. Protiv zubobolje koristila bi se smesa od piva, biljaka i ulja, a protiv kašlja koristilo bi se lekovito bilje, zatim gusta supa od svinjskog mesa i na kraju pivo s medom. Pivo su dobijale i porodilje kao okrepljujuće sredstvo. Hetiti pivo spominju za lečenje polne nemoći, na jednoj glinenoj pločici koja datira iz 13 veka p. n. e. nađenoj u gradu Hatuši je zapisano: "Ako muškarčeva snaga padne, uhvati mušku jarebicu, iščupaj joj krila, udavi je i pospi solju. Istuci je i izmešaj u prah zajedno s planinskom biljkom dadanu. Uspi mu u pivo i daj mu da pije i muškarcu će se vratiti polna moć."




Istorija piva se nastavlja dalje kroz Egipćane, Etrurce, Rimljane, nordijske varvare i hrišćansku Evropu. Reč pivo (bira, bier, ber, bicre) nastala je u manastirima negde između šestog i sedmog veka kada su kaluđeri pivu pridodali hmelj - iz medicinskih razloga, a i radi boljeg konzerviranja. Ono je proglašeno hrišćanskim lekovitim napitkom, da bi se uključilo u kaluđersku ishranu, a smelo se piti i u dane posta. Nema podataka da se pivo proizvodilo u pravoslavnim manastirima.


Pročitajte više >>                                                    << Vratite nazad


Нема коментара:

Постави коментар