Kroz veći deo antičkog doba jela od povrća se smatrala hranom siromašnog
sloja stanovništva ali se to ne odnosi na salate i predjela koja se uglavnom
sastoje od povrća i koje su konzumirali svi društveni slojevi Persijskog
carstva. Persijska kuhinja se ogleda u veštini kombinovanja začina
različitih ukusa i mirisa kao i u kombinaciji kontrastnih ukusa,
slatko-kiselo ili blago-začinjeno.
Sir va sabzi khordan potiče iz antičke Persije, još iz vremena kada su ljudi
jeli jednostavne, sveže kombinacije biljaka i mlečnih proizvoda. Sir va
sabzi khordan je jedno od najautentičnijih jela persijske kuhinje,
jednostavno je, zdravo i veoma simbolično. U staropersijskoj medicini i
Zoroastrizmu zeleno bilje je imalo duhovni značaj čistoće, zdravlja i
ravnoteže. Sir va sabzi hordan je reč koja je nastala od reči Sir što znači
beli luk, Va što znači i ili sa, zatim reči Sabzi što znači bilje i reči
Khordan (čita se hordan) što znači jesti. U slobodnom prevodu znači jesti
beli luk i bilje. To je tradicionalno persijsko meze odnosno predjelo i
sastoji se od svežeg bilja, belog luka, mladog belog sira, oraha i hleba.
Smatrali su da bilje balansira toplotu teških jela, zato se jede uz kebab,
abgušt, čorbe od mesa, gulaš i pirinač. Beli luk i ostalo bilje simbolizuju
život i zdravlje, sir i orasi daju snagu, energiju i čistoću, hleb znači
blagoslov i obilje. U persijskoj kuhinji je to više od hrane, to je ritual
svežine i gostoprimstva. Bez njega sofra nije kompletna.
Tokom vekova Sir va sabzi hordan je postao osnovni deo svakog persijskog
stola, od običnih kuća do kraljevskih trpeza. Nema persijskog obroka bez Sir
va sabzi hordan. Ovo predjelo predstavlja jednostavnost i prirodnost
persijske kuhinje, smatra se simbolom zdravlja i veze sa zemljom, to je duša
persijskog stola ili sofreha. U današnjem Iranu čak i restorani visoke klase
ga obavezno nude uz glavno jelo. Služi se kao predjelo, kao prilog uz glavno
jelo ili kao lagani doručak ili večera i obavezno uz jogurt ili čaj. Jede se
rukom uz hleb najčešće su to lavaš, sangak ili taftun.
Persijanci su delili hranu na dve kategorije: sard i garm. Sard, odnosno
"hladno" označava manje kaloričnu hranu, a garm, odnosno "vruće" označava
visoko kaloričnu hranu. Drugim rečima, neka jela treba jesti leti jer
stvaraju efekt hlađenja, a neka zimi jer stvaraju efekt grejanja.
Ova vrsta sard predjela ili laganog doručka ili večere se pravila na
sledeći način:
Sastojci:
250 g mladog belog sira od ovčijeg ili kozjeg mleka
nana
mirođija
estragon
peršun
bosiljak
korijander
5-6 čenova belog luka
8-10 prepolovljenih oraha
hleb (lavaš, sangak ili taftun)
Priprema:
Sveže bilje pažljivo oprati u hladnoj vodi, a zatim ga osušiti. Bilje
ostaviti u celim grančicama ili većim listovima, ne secka se. Sir iseći na
male kocke veličine 2-3 centimetra. Sve na tanjiru složiti, snopiće bilja,
nanu, estragon, peršun, mirođiju korijander i bosiljak, pored toga poslagati
komadiće sira, orase i čenove belog luka. Sve to poslužiti uz otrgnute
komadiće toplog hleba. Na komadiće hleba se stavi nekoliko listova bilja,
beli luk, komadić sira i orah i zamota se u veličinu malog zalogaja, jede se
rukom. Uz to se obično pije dug-slani jogurt ili čaj posle jela.
U klasičnoj persijskoj medicini, Tibb-e Sonnat, ova kombinacijaima daje
ravnotežu hladnih i toplih energija, bilje hladna energija, sir je umerena
energija, a orah i beli luk su topla energija. Zajedno daju savršenu
harmoniju za varenje energiju tokom dana.
U antičko doba (6-1. vek p.n.e.), Persijanci su već poznavali fermentisano
mleko i sr, sveže aromatično bilje i pljosnati hleb od ječma ili pšenice
tipa lavaš ili taftun. Ali tada nije bilo jogurta u današnjem smislu. Sir se
u ono vreme slanio i sušio da bi mogao dugo da se čuva, a u toplijim
krajevima se polivao maslinovim uljem i posipao suvim korijanderom. Bilje se
bralo neposredno pre jela, pralo se u vodi i sušilo na kamenoj ploči ili
drvenoj tacni. Jelo se rukom kao i danas, sedeći na tkanini na zemlji. U
antičkoj Persiji se smatralo da je kombinacija sira, bilja i hleba, hranom
pastira, vojnika i putnika ali i omiljeni lagani obrok plemstva. Tokom
Ahemendidskog carstva (550. g.p.n.e.-330. g.p.n.e.) ili Prvog persijskog
carstva zapisano je da su vojne posade i radnici u Persepolisu dobijali
obroke od sira, hleba, oraha, belog luka i bilja što je najstariji oblik
današnjeg sir va sabzi khordana. Tada je sir značio plod rada i čuvanja
mleka, bilje je simbolizovalo čistotu i vitalnost, a hleb božanski dar i
osnov života. Zajedno su činili jedan od najstarijih ritualnih obroka u
persijskoj istoriji. Sama trpeza je bila od pljosnatog kamena ili prositirki
(sofreh) u hladovini dvorišta. Nije bilo današnjih klasičnih tanjira već
posude od gline, drveta ili kamena. Ljudi sedeli u krug oko trpeze gde
se u središtu nalazi tanak okrugli hleb oko kojeg se raspoređuje sir od
ovčijeg ili mleka, sveže bilje složene u male snopiće, još sa korenom, beli
luk, i maslinovo ulje ako je dostupno. U Ahemendskom svetu, ovakav obrok je
čist, uravnotežen i prirodan način ishrane. Bio je izraz jednostavnosti,
čistoće i harmonije sa prirodom, što su bili ideali tadašnje zoroastrijske
filozofije života.
Persijanci su imali snažan osećaj pripadnosti zajednici i nacionalne svesti
tako da se to odrazilo i na način obedovanja. Mnogi obroci su bili javni i
od društvenog značaja. Dužnost svakog stanovnika je da sledi čuvenu
persijsku izreku: "Mehman habib-e hodast",što znači "Gost je Bogu
prijatelj". Kada gost, očekivan ili ne, uđe u persijski dom, prema njemu se
postupa s najvećom ljubaznošću i gostoljubivošću. Koliko god skromne prihode
imali, domaćini gostima nude najbolju hranu i smeštaj.
Нема коментара:
Постави коментар