Mediteransko područje je i dan danas poznato po svojoj vinskoj kulturi ali
ona ne dolazi iz Egipta, Rima ili Grčke, već od Feničana. Feničani su bili
ključni u distribuciji vina, grožđa i tehnologije proizvodnje vina koje su
širili kroz svoju široku trgovačku mrežu. Njihova upotreba amfora
(Hananski vrč) za transport vina bila je široko prihvaćena, a sorte grožđa
koje su distribuirali Feničani bile su važne u razvoju vinske industrije.
Feničani nisu izmislili vino kako se verovalo, na osnovu arheoloških
dokaza prvo vino se proizvodilo još u neolitu (9000-4000 god. p.n.e.).
Prva vina nastala su u Iranskim gorama (područje današnje Jermenije i
severnog Irana). Zasluga Feničana je ta što vinogradarstvo šire drevnim
Mediteranom, zajedno sa maslinovim uljem i inovacijama kao što su abeceda
i čaše. Feničani su uveli kulturu pijenja, nova pića, posude za piće i
drugačiji odnos prema vinu. Ljubav Feničana prema vinu proširila se i na
njihovu religiju, a njegova ceremonijalna upotreba odrazila se i na druge
bliskoistočne religije.
Feničanski mornari osnivali su vinarije i vinograde u svojim kolonijalnim
gradovima u severnoj Africi, Siciliji, Francuskoj i Španiji, a vinarstvo
su popularizirali trgovinom sa Grčkom i Rimom. Vino od divljeg grožđa tamo
je već tada bilo poznato, ali proces proizvodnje nije bio toliko
sofisticiran. Brod Marsala je najraniji ratni brod poznat iz arheoloških
dokaza, olupina je otkrivena 1971. godine u oblasti zvanoj Punta Scario u
luci Marsala na zapadu Sicilije, u Italiji, u blizini Egadskih ostrva.
Ratni brod je nosio male šolje i činije za pojedinačne porcije i vinske
amfore raznih oblika. Ostaci stabljika marihuane koje su žvakali veslači
su takođe pronađeni u olupini.
Liban je jedna od najstarijih vinskih regija na svetu. Feničani su na ovim
prostorima proizvodili vina pre više od 2000 godina. Gotovo sva
proizvodnja usresređena je na dolinu Beka. U septembru 2020, tim libanskih
i nemačkih arheologa otkrio je feničansko naselje koje je postojalo između
devetog i šestog veka pre nove ere i izuzetno dobro očuvanu malterisanu
presu za vino u Tel el-Buraku, 8 kilometara južno od Sidona (feničansko
vino iz regije Sidon se spominjalo i u tekstovima iz antičkog Egipta) u
Libanu. Presa je najstarija takva instalacija za vino otkrivena u
kontinentalnoj Fenikiji i jedan je od najboljih primera drevnih
mediteranskih presa za vino. Njena upotreba datira najmanje iz 700-te
godine p. n. e.. Među nalazima je bio veliki broj transportnih amfora i
paleobotanički skup koji se sastoji uglavnom od semena grožđa Vitis
vinifera. Veliki broj semenki grožđa je pokazao da je grožđe tamo doneto
iz obližnjih vinograda i gaženo u velikom bazenu od robusnog gipsa,
kapaciteta oko 5500 litara. Ovako proizveden mošt (šira) sakupljao se u
veliku posudu i čuvao u glinenim posudama odnosno amforama, za
fermentaciju, starenje i transport.
Jedini kartaginski recept koji je preživeo punske ratove napisao je
kartaginski agronom Mago (punski: 𐤌𐤂𐤍) i odnosi se na vino koje su
kartaginjani nazivali kemer, a koje je u Rimu bilo poznato pod imenom
passum. Mago se smatra najstarijim vinskim piscem na svetu, živeo je u
drugom veku pre nove ere. Napisao je delo od 28 tomova "De re
rustica"(latinski prevod i znači-o seoskim poslovima) na punskom jeziku o
poljoprivredi i vinogradarstvu. U njemu je opisao znanje Feničana koji su
osnovali Kartaginu u 9. veku p. n. e. i ovde uspostavili vinogradarstvo.
Magovo delo uključuje lokalnu berbersku i punsku tradicionalnu praksu
obrade zemljišta. Knjiga počinje opštim savetima koje je Columella
prepisao i objavio u svom delu koje se takođe zvalo De Re Rustica:
"Onaj ko je kupio zemlju treba da proda svoju gradsku kuću tako da neće
imati želju da obožava kućne bogove u gradu, a ne onima u selu; čovek koji
se više oduševljava svojom gradskom rezidencijom neće imati potrebu za
seoskim imanjem."
Kolumela u svom delu napominje i tri načina feničanskog uzgoja vinove
loze: prvi, u kome se loza oslanjala na provizorne naslone – trklje,
drugi, u kome se puštala da puzi po zemlji i treći, gde se odgajala kao
stablo.
Mago je pisao na osnovu sopstvenih zapažanja, jer se posebno bavi
severnoafričkim klimatskim uslovima. On preporučuje da se loza sadi na
severnim padinama kako bi se vinove loze zaštitile od preterano vrućeg
severnoafričkog sunca, opisuje neke sorte grožđa i predlaže da se manje
vinarije ujedine u veće celine. U radu se takođe raspravljalo o praksi
proizvodnje vina, uključujući rane primere vina od suvog grožđa.
Kartaginin rival, Rim, ukazao je na značaj Magovog dela kada je rimski
senat izdao dekret kojim je zahtevao prevod na latinski jezik. Na osnovu
njegovog autorskog rada Rimski agronomi i pisci su širili znanje o
proizvodnji vina. Magove preporuke su uticale na rimsko vinogradarstvo. a
neki od sadržaja njegovih dela nalaze se i u čuvenom zemljoradničkom
zborniku Geoponika iz 10. veka. Kada je Kartagina potpuno uništena 146 g.
p. n. e. tokom trećeg punskog rata, Rimljani su spasili Magova dela,
kartaginjanske biblioteke su date kraljevima Numidije ali samo su Magove
knjige preuzete i donete u Rim. Na latinski su knjige prevedene odlukom
senata 126 g. p. n. e., a na latinski je preveo Decim Junije Silan o
trošku rimskog Senata. Na grčki je knjige prilagodio Kasije Dionisije 88
g. p. n. e.. Grčki prevod je kasnije skratio Diofan Nikejski, čija je
verzija podeljena u šest knjiga. Rimljani su pridavali veliki značaj
njegovom radu i želeli da iskoriste njegova saznanja kao osnovu za rimsko
naseljavanje i poljoprivredu u severnoj Africi. U kasnijem periodu i
original i oba prevoda su potpuno izgubljeni. Magovi spisi su delimično
preživeli zato što su drugi rimski autori citirali odlomke iz njegovog
dela, najpoznatiji su bili Varon (116 g. p. n. e. -27 g. p. n. e.), Katon
(234g p.n.e. – 149g p.n.e.), Plinije Stariji, Gargilije Marcijalis i
Kolumela (4 g. n. e. - 70 g. n.e.) koji je Maga nazvao ocem seoskih
poslova.
Originalni punski recept za kemer odnosno passum je izgubljen, ali je
recept citiran u kasnijem latinskom poljoprivrednom udžbeniku De Re
Rustica od Kolumele, Kolumela je recept prepisao sa fragmenta punskog
priručnika za poljoprivredu u latinskom prevodu Decima Junija Silana (2.
vek p. n. e.).
Kemer ili passum je bilo vino od poluosušenog grožđa koje se razvilo u
Kartagini i odatle preneto u Italiju, gde je bilo popularno u Rimskom
carstvu, kako za piće tako i kao neizostavni deo u kulinarstvu koje je
do savršenstva razvio najpoznatiji kuvar u Rimskom carstvu, Apicijus.
Recept za passum:
"Mago daje sledeća uputstva za odličan passum. Berite dobro zrele vrlo
rane grozdove; odbaciti bilo koje plesnjivo ili oštećeno grožđe.
Učvrstite u zemlju račvaste grane ili kolce koji nisu udaljeni više od
četiri stope, povezujući ih motkama. Preko njih položite trsku i
raširite grožđe na suncu, pokrivajući ih noću da se ne orose. Kada se
osuši, pokupiti grožđe, staviti ga u posudu za fermentaciju ili teglu i
dodati najbolji mogući mošt tako da bude samo pokriveno. Kada grožđe sve
upije i nabubri za šest dana, stavite ga u korpu, pritisnite i skupite
passum. Zatim gazite ceđeno grožđe, dodajući veoma svežu širu od drugog
grožđa koje je sušeno na suncu tri dana. Sve ovo izmešati i mešanu masu
staviti kroz presu. Ovaj passum secundarium odmah stavite u zapečaćene
sudove da ne postane previše asterum (suvo). Posle dvadeset ili trideset
dana, kada je fermentacija prestala, prelijte u druge posude, zatvorite
poklopce gipsom i prekrijte kožama."
Kasnije, manje detaljna i donekle izmenjena uputstva se nalaze u drugim
latinskim i grčkim izvorima.
Rimski pisac iz 4 veka n.e. Palladius Rutilius Taurus Aemilianus je u svom
delu Opus agriculturae bukvalo prepisao od Maga feničanski način
proizvodnje vina koji se u Rimu nazivao passum.
Originalni tekst:
Passum nunc fiet ante vindemiam, quod africa suevit universa conficere
pingue atque iucundum: et quo ad conditum si utaris mellis vice, ab
inflatione te vindices. Leguntur ergo uvae passae quam plurimae et in
fiscellis clausae iunco factis aliquatenus rariore contextu virgis primo
fortiter verberantur. Deinde ubi uvarum corpus vis contusionis exoluerit,
cochleae subposita sporta conprimitur. Hinc passum est, quicquid
efluxerit, et conditum vasculo mellis more servatur.
Prevod:
Passum se pravi pre berbe, Afrikanci ga zgušnjavaju i daju prijatan ukus i
koristiti se kao med začinjen vinom ako meda nemate dovoljno. Prikupite
veću količinu grozdova i stavite u pletene korpe i snažno udarati motkom.
Kada je cela masa grožđa zdrobljena, stavite je u presu. Sve što isteče je
passum. Stavite u posudu i čuvajte sakriveno, pije se sa medom.
Ovo se pravi u oktobru mesecu.
Recept agronoma Magoa je prepisao i obradio rimski pisac i
državnik Marcus Porcius Cato Maior Censor, (rođen 234. godine p. n.
e. u Tuskulu, umro 149. god. p. n. e.) u svom delu O zemljoradnji (De
agricultura).
Originalni tekst:
Quom vinum coctum erit et quom legetur, facito uti servetur familiae
primum suisque, facitoque studeas bene percoctum siccumque legere, ne
vinum nomen perdat. Vinaceos cotidie recentis succernito lecto restibus
subtento, vel cribrum illi rei parato. Eos conculcato in dolia picata vel
in lacum vinarium picatum. Id bene iubeto oblini, quod des bubus per
hiemem. Indidem, si voles, lavito paulatim. Erit lora familiae quod bibat.
Prevod:
Kada je grožđe zrelo i kada je berba, tu se okuplja cela porodica. Pazite
da su pokupili zrelo i suvo ili je vino izgubljeno. Širite grožđe
svakodnevno preko sita ili ga obesite preko kabla, da se osuši, a nakon
gaženja stavite ga u burad ili posude pa zapečatite. Možete sa ovim
hraniti stoku zimi ili ih potopite (u vodu) i imaćete jeftino vino za celu
porodicu.
I danas se ovo vino pravi i poznato je pod imenom"Passum de Magon" i to je
moderno tunisko prirodno slatko vino iz Kelibije u regionu Kap Bon,
tradicionalnog poljoprivrednog centra Kartagine, koje odaje počast sećanju
na Maga i pravi se na istovetan punski način. Kartagina, u današnjem
Tunisu, bila je najuspešnija kolonija Feničana i preživela je u svom
punskom obliku sve do uništenja 146. pre nove ere od strane rimskih snaga
na kraju punskih ratova. Kolonija je delila neizbrisivu vezu sa vinom i
opisana je u 4. veku kao sela puna vinove loze i maslina. Kartaginjansko
vino proizvedeno iz doline reke Bagradas je bilo posebno popularno. Grad
Kartagina je takođe služio kao centar znanja, što je primer dela punskog
pisca Maga, koji je objedinio poljoprivredno i vinogradarsko znanje
mediteranskog sveta iz 3. i 2. veka p. n. e..
Feničani sebe nisu zvali Feničanima, već Sidoncima, po Sidonu, jednom od
njihova dva najvažnija grada, koji je ležao severno od Tira. Kad su stari
Grci prvi put došli u dodir sa ovim mornarima, nazvali su ih foinoi, to
jest, crveni kao krv jer su bili preplanuli od sunca. Kad se ovaj smisao
reči izgubio, ljudi su dovodili u vezu ime Feničana s domovinom
tajanstvene ptice feniks, za koju se govorilo da živi pet stotina godina i
da se obnavlja tako što spali sebe i svoje gnezdo, a tada se nova ptica
pojavi iz pepela stare. Po trećoj verziji ili legendi naziv Fenikija
(Phoiníkē) u prevodu znači ljubičasta zemlja, jer su Feničani dobijali
ljubičastu boju od određene vrste morskih školjki. Boja je bila toliko
retka i cenjena da je vredela više od zlata. Fenikija je bila civilizacija
koja se prostirala u uzanom obalskom pojasu u Siriji od reke Elevteros na
severu do predgorja Karmil na jugu (današnji Liban), dužine 240 km i
širine oko 20 km. Fenikija je bila civilizacija sa središtem u današnjem
Libanu. Između 1550 g. p. n. e. i 300 g. p. n. e., Feničani su razvili
kulturu pomorske trgovine koja je proširila njihov uticaj sa Levanta na
severnu Afriku, grčka ostrva, Siciliju i Iberijsko poluostrvo. Feničani
(Sidonci, Hananci, Puni), stari pomorsko-trgovački narod, vladali su
Sredozemnim morem i osnovali niz samostalnih gradova-država koji su
ponekad obrazovali saveze pod hegemonijom jednog od njih, najpre Sidona, a
zatim Tira, koji je stekao prevlast nad feničanskim gradovima. Osim
ekspanzije i kolonizacije ova civilizacija je mnogo uticala na grčku i
rimsku civilizaciju da vode sopstvene kampanje ekspanzije. Baveći se
Grcima, Feničani su ih naučili ne samo svom znanju o vinarstvu i
vinogradarstvu, već i tehnologijama brodogradnje koje su podstakle Grke da
se šire izvan Egejskog mora. Vina iz Fenikije su bila toliko dugo prisutna
u grčkom i rimskom svetu da je pridev "Bibline" (iz feničanskog grada
Biblosa) postao sinonim koji označava vino visokog kvaliteta. Od
svojih glavnih naselja u gradovima kao što su Biblos, Tir i Sidon,
Feničani su počeli da proširuju svoj trgovački uticaj na svoje susede i
među prvima koji su doneli vino u Egipat. Odatle su se proširili izvan
puke trgovine do osnivanja kolonija trgovačkih gradova širom Mediterana.
Nastavili su duž južnih obala da bi osnovali Kartaginu 814 g. p. n. e. u
severnoj Africi, a odatle na Balearska ostrva i Pirinejsko poluostrvo.
Feničani su bili osnivači Malage i Kadisa u današnjoj Španiji negde u 9.
veku p. n. e., mada je mala ispostava možda bila uspostavljena i ranije.
Kroz kontakte i trgovinu, širili su ne samo svoje pismo već i svoje znanje o
vinogradarstvu i vinarstvu, uključujući i razmnožavanje nekoliko prastarih
sorti vinskog grožđa vrste Vitis vinifera. Iako se divlje grožđe iz roda
Vitis moglo naći širom poznatog sveta i sve se moglo fermentisati, bilo je
potrebno određeno znanje i veština da se ovo grožđe pretvori u ukusno vino.
Ovo saznanje je prenošeno trgovačkim putevima koji su izlazili sa Kavkaza i
planina Zagros niz Mesopotamiju i na Mediteran, da bi na kraju stigli do
Fenikije. Posebne sorte vinove loze vrste Vitis vinifera identifikovane su
kao posebno povoljne za proizvodnju vina, čije su reznice rasprostranjene
ovim trgovačkim putevima.
Vino se smatralo prihvatljivom ponudom i bogovima i kraljevima, povećavajući
njegovu trgovačku vrednost u drevnom svetu. Oko 1000-te. g. p. n. e.,
mediteranska trgovina vinom je doživela ekspanziju, čime su Feničani i
njihova široka pomorska trgovačka mreža bili glavni distributeri vina.
Нема коментара:
Постави коментар