Sohan je persijska (farsi) reč koja znači turpija. Sohan halva je
tradicionalni slatkiš i danas je jedan od omiljenih deserta na jugu Azije,
gde se pravi na razne načine. Korene, međutim, vuče iz Persije, a reč sohan
ima više značenja od turpije na persijskom farsi jeziku pa do sanskrita gde
ima značenje "lep izgled", a na arapskom "zvezda". Reč halva dolazi od
persijske ili arapske reči halva ili preciznije od reči halava, što znači
slatkoća i pravili su ga još u 5. veku pre nove ere. Razvili su i njegove
varijacije, od oraha, od suncokreta iz semena biljke i tahan (tahini) halva
od semena susama, postoje dokazi da je to prvobitno bio pomalo želatinasti
desert na bazi žita, napravljen od ulja, brašna i šećera. Najstariji
zapisani recepti za spravljanje halve potiču iz Persije, iz VII veka n.e.
Osnova je bila sastavljena od finog brašna, neke masnoće (maslac ili ulje),
mleka, šećera ili meda. Naziv halva je inace zajednički za nekoliko sličnih
slatkiša, čija je osnova brašno, masnoća (ulje ili maslac) i zaslađivač
(šećer ili med), uz razne dodatke poput semenki, orašastih plodova ili
sušenog voća.
Kolač je veoma jednostavan za pripremu i svi sastojci su bili u svakodnevnoj
upotrebi koji su postojali u domaćinstvu ili su se veoma lako mogli naći na
tržnicama po veoma niskoj ceni. Sohan je nastao u Kumu , u današnjem Iranu.
Postoje različite vrste sohana, uključujući medeni sohan, susamov sohan,
sohan halva, bademov sohan, sohan gazi, sohan logme, puteran sohan, sohan
pašmaki (šećerna vuna) i desertni sohan. Sohan halva je veliki simbol
persijske Nove godine. To je jedan od bitnih delova Noruz stola i vole ga
svi Persijanci. Sohan halva se jednostavno pravi od maslaca, šećera, brašna,
kardamoma, badema, pistaća i drugih orašastih plodova.
U IX veku dogodila se značajna promena, kada iz recepta nestaje mleko, a
obično brašno zamenjuje semolina (finija varijanta današnjeg griza), a
uskoro i brašno od susama. Jedna druga struja istoričara gastronomije tvrdi
da je halva nastala u Vizantinionu (kasnije Konstantinopolj, danasnji
Istanbul), još pre XII veka, i da je od samih početaka osnovni sastojak bio
susam. U Vizantijskom carstvu alva je bila više nego poznata, a neizmerna
ljubav prema ovom slatkišu naročito se produžila tokom trajanja Otomanskog
carstva. Sultan Sulejman Veličanstveni (1520-1566) bio je zavisnik od alve.
Toliko, da je pored svoje palate dao da se sagradi "kuća halve" – helvahane,
u kojoj se proizvodilo tridesetak vrsta ove poslastice. Jednu od njih,
napravljenu sa tahinijem (pastom od susama), prihvatili su Rumuni u vreme
osmanlijske vlasti i preneli je Aškenazima u Evropi, a oni je početkom 20.
veka doneli u Ameriku (tahan-alva). Poslastica se proširila po Bliskom
istoku, Mediteranu i Balkanskom poluostrvu, srednjoj Aziji i Indijskom
potkontinentu i svaka kultura koja ju je prihvatila malo je promenila njeno
ime i sastojke. U srednjem veku prvi poznati pisani recept za alvu datira s
početka 13. veka, iz kuvara pisanog na arapskom jeziku Kitab al-Tabikh
("Knjiga jela"). U knjizi je opisano čak sedam načina na koje se može
pripremiti ovaj slatkiš. U kuvaru iz mavarske Španije, koji potiče iz istog
perioda, nalazi se recept u kome se smesa napravljena od kuvanog šećera,
meda, susamovog ulja i brašna razvlači u tanak sloj, posipa ružinom vodom,
šećerom i mlevenim pistaćima, prekriva drugim slojem iste smese i seče na
trouglove. Egipćani su je nazivali halava i mešali sa pistaćima, bademima
ili pinjolima, dok su je Indijci nazivali halva i aromatizirali regionalnim
proizvodima poput masla, kokosa i urmi. Halva je slatki desert, bez kojeg se
ne može piti čaj.
Mnogi recepti su ostali skoro ne promenjeni do danas.
Ova vrsta jednostavnog deserta sa koji su konzumirali svi društveni slojevi
se pravio na sledeći način:
Sastojci:
1/2 šolje šećera
2 kašike maslaca
2 kašike brašna
1 1/2 kašika mleka u prahu
1 prstohvat soda bikarbona
1 prstohvat kardamom u prahu
1/4 šolje suvog voća i orasi
Priprema:
Prvo podmažite male činije bilo koje veličine. Stavite suvo voće i
orašaste plodove po izboru. Ostavite sa strane do upotrebe. Dodajte šećer i
maslac u šerpu. Ostavite da se otopi na laganoj vatri. Mešajte po potrebi. U
međuvremenu, pomešajte mleko u prahu, sodu bikarbonu i kardamom i ostavite
sa strane. Kada šećer počinje da se topi, promeni boju i postane sjajan i
potpuno providan, počnite da uz mešanje polako dodajete brašno. Nakon toga
dodajte mešavinu mleka u prahu, sode bikarbone i kardamoma i sve dobro
izmešajte. Čim počne da se formira masa koja počinje da se odvaja od ivica
tiganja sklonite šerpu sa vatre. Dodajte kašiku smese u svaku činiju i
pritisnite odozgo da se masa malo spljosti. Ostavite da se hladi pola sata.
Zatim okrenite činiju naopačke i kucnite po dnu, Sohan halva će se lako
skinuti.
Halva se kao poslastica danas najčešće priprema u balkanskim i zemljama
istočnog Mediterana. Danas u Anadoliji halva ima i socijalno značenje.
Tradicionalno je obavezna prilikom proslava radosnih događaja i verskih
praznika, ali i nakon sahrana, a naročito nakon nečijeg povratka sa
hadžiluka. Na Balkanu halva ima sličan značaj kao u Turskoj, prevashodno kod
muslimanskog stanovništva. Naročito je važna njena htonska uloga, nakon
zalogaja alve izgovara se molitva za dušu pokojne osobe. Osim toga, kada se
spremala halva smatralo se da su u kući prisutni meleci (anđeli), da bi
osetili miris, i blagoslovili i žive i umrle. Pripremanjem halve prizivali
su se anđeli (meleci) u dom, jer prema verovanju ni anđeli nisu mogli da
odole mirisu halve.Recept za alvu je najverovatnije na ove prostore doneli
Turci Osmanlije tokom osvajanja balkanskih područja. Nekada je postojao
običaj da se alva priprema svakog petka. Do 1908. godine u Sarajevu je
postojala ulica alvadžiluk, u kojoj su poslovale iskljućivo halvadžije.
Halva je u našem okruženju najviše zastupljena u Bosni i Hercegovini i
Raškoj oblasti. Recept halve je najverovatnije na ove prostore donela
Osmanska kultura u osvajanjima balkanskih područja. Halva se zadržala
na ovim prostorima i nakon odlaska Otomana, a Balkan nije jedinstven po tom
pitanju. Zanimljivo je da ostrvo Malta kod zapadnih turista ima epitet kao
mesto na kome se prave najbolje halve.
U zemljama centralne i južne Azije halva se retko priprema od susama, i malo
je nalik halvi kakva je nama poznata. Zapravo, radi se o smesi sličnoj
pudingu, napravljenoj od nekih vrsta maslaca i brašna, i obaveznog palminog
ulja i šećera i jede se kašikom. Ali, dodaci su za nas neobični: sočivo,
rezanci, griz, tikva, tikvice, šargarepa, sušeno voće, razni začin, nema
nikakve socijalne ni verske konotacije, već je samo ukusna hrana.
Halva se danas najčešće priprema od pšeničnog brašna, masti (ulje ili
maslac) i zaslađivača, uz dodatke koji daju različite ukuse i teksture. Može
se naći u različitim bojama i ukusima, a karakteristična je po svojoj
mrvičastoj i hrskavoj teksturi. Recepti za halvu variraju u zavisnosti od
regiona i lokalnih običaja. Uobičajeni dodaci su susam, lan, orašasti
plodovi, sušeno voće, kakao i slično. Prave je i prodaju alvadžije, odnosno
halvadžije, halvedžije (tur. helvacı) u svojim alvadžinicama
(halvedžinicama). Ono što je najznačajnije kod alve je da je to ukusna
poslastica koju može pripremiti i priuštiti svako, jer se priprema
jednostavno, od osnovnih životnih namirnica. Kako se za pripremu najvećeg
broja alvi ne moraju koristiti namirnice životinjskog porekla, one
pripremljene sa uljem smatraju se košer hranom.
Halva je danas možda najpopularnija kao poslastica u Izraelu. Brojne
alvadžije na čuvenoj jerusalimskoj otvorenoj pijaci Mahane Jehuda (Mahane
Yehudah), koja se još naziva i "Kraljevstvo alve" nude na stotine vrsta ove
poslastice, od tradicionalnih do grčkih od griza ili onih napravljenih bez
brašna, u kojima dominira šargarepa i orašasto voće. Konzumira se za
doručak, užinu ili kao desert. Pravi se na desetine različitih ukusa, od
šargarepe do vanile.