Na srpskom jeziku naziv ovog pića se izgovara sekandžabin, Na persijskom
farsi jeziku se izgovara se se-kan-džah-bin. Sekandžabin je sirup od sirćeta
i mente koji se meša sa vodom i stavlja puno leda. Sve što vam je potrebno
za ovo ukusno piće je sekandžebin, voda, led i malo mente za dekoraciju.
Sekandžabin je persijski sirćetni sirup koji se služi kao osvežavajuće
letnje piće sa ledom i vodom ili gaziranom vodom. Tradicionalno se pravi sa
medom kao i šećerom i infuziran je mentom. Sekandžabin je vrsta šarbata, oba
su popularna persijska ledena pića. Šarbat su slatki sirupi, a sekandžabin
su slatko-kiseli sirupi od sirćeta. Oba se služe hladna sa ledom i
razblažena vodom ili gaziranom vodom. Pomešajte jedan deo sekandžebina sa
dva dela vode. Dobro promešajte dok se sirup ne razblaži. Ako više volite da
vam je piće slađe, dodajte više sirupa, ali ako više volite da bude manje
slatko, dodajte manje sirupa.
Sekandžabin je jedan od najstarijih slatko-kiselih sirupa u Persiji, koji
datira još iz davnih vremena. Kombinuje sirće (serkeh) i angabin, što se
odnosi na med i prirodno slatkoću meda. Sekandžabin je složenica od srḵh
serke što znači sirće i ạngby̰n angabin što znači med. Sirće daje
Sekandžabinu njegov prepoznatljivo opor ukus.Med ili šećer se koristi za
zaslađivanje sirupa, uravnotežujući opor ukus sirćeta i dodajući prijatnu
slatkoću celokupnom piću. Nana se dodaje sirupu kako bi se pojačala njegova
aroma i dao svež i hladan ukus. Nana je tradicionalna biljka koja se koristi
u Sekandžabinu, doprinoseći njegovom jedinstvenom profilu ukusa. Ako služite
kao sos za umakanje, uparite sa svežim listovima zelene salate, štapićima
krastavca ili rotkvicama za osvežavajući zalogaj. Sekandžabin se može
konzumirati kao osvežavajuće piće tako što će te trečinu sirupa (oko 1 ½
šolje) pomešati sa hladnom vodom, a zatim dodajte rendane krastavce. Piće se
može poslužiti u visokoj čaši sa slamkom, što omogućava da se meša dok se
pije. Kada koristite kao piće, razblažite sirup hladnom vodom i dodajte šaku
rendanog krastavca. Takođe možete dodati nekoliko kockica leda i ukrasiti
svežim listovima nane. Ova kombinacija stvara slađe piće koje hladi nepce.
Slatkoća pića može se podesiti po želji dodavanjem više vode da bi se
razblažio sirup. Rezultat je osvežavajuće piće koje ne samo da gasi žeđ, već
i upoznaje onoga ko ga pije sa delom persijskog kulinarskog nasleđa. Grci su
preuzeli sekanjabin pa je tako dospeo i u rimske kuhinje pod nazivom
oxymelli. U Persijskoj kuhinji pravio se od belog vinskog sirćeta, soka od
limuna, lišća nane i meda. U Rimu se koristio kao dodatak u salatama, a
razblažavao se sa vodom ako se koristio kao napitak.
Ova vrsta osvežavajućeg pića je veoma jednostavno za pripremu i svi sastojci
su bili u svakodnevnoj upotrebi koji su postojali u domaćinstvu ili su se
veoma lako mogli naći na tržnicama po veoma niskoj ceni.
Ova vrsta jednostavnog letnjeg osvežavajućeg pića koji su konzumirali svi
društveni slojevi se pravio na sledeći način:
Sastojci:
500 g meda
500 ml vode
250 ml belog vinskog sirćeta
Priprema:
Pomešati sve sastojke i staviti da se kuvaju. Penu skidati tokom
kuvanja. Kuvajte dok se sadržina nesmanji za trećinu zapremine. Skinuti
sa vatre, poklopiti i ostaviti da se ohladi preko noći. Procediti narednog
dana i presuti u boce. Ako se koristi kao napitak razredite jedan deo sirupa
sa osam delova vode. Ako koristite kao dodatak salati razrediti jedan deo
sirupa sa dva dela vode.
Med je gusta slatka sirupasta materija, proizvod medonosnih pčela (lat. Apis
mellifera ili Apis mellifica) dobijen od sabranih voćnih i drugih sokova
prerađenih u pčelinjem želucu. Izlučeni sok odložen poklopljenom saću
hemijskim reakcijama pretvara se u med. Prema vrstama biljaka od koje se
dobija, med se razvrstava u monoflorni (med dobijen od samo jedne vrste
biljke, na primer, bagrema) i poliflorni med (med dobijen sakupljanjem nektara
sa više vrsta biljaka, kao na primer, livadski med, šumski i dr.). Med je
najvažniji pčelinji proizvod, poznat u ljudskoj ishrani još od praistorijskog
doba.
Sama reč med potiče od praindoevropskog medhu što se u staroslovenskom
transkriptovalo kao медъ, u litvanskom medus, u engleskom mead (medovina), u
sanskritu madhu, u grčkom μεθυ (Vino), a u staroirskom mid. Tako su nastali
izrazi u ostalim indoevropskim jezicima, a ponekad je naziv dobijen sličnošću
s nečim drugim (u germanskim jezicima označava nešto zlatnožuto) ili pak
zamenom značenja.
Istorija meda je starija od istorije čoveka. Veruje se da su pčele, kao jedan
od najstarijih oblika insekata iz neolitskog doba koji postoji i danas,
prethodile ljudima na zemlji. Čovek se pojavio pre 50000 godina, a pčele pre
40 miliona. Arheološki artefakti ukazuju da je čovek 7000 godina pre nove ere
uživao u medu iz saća. Pčelarstvo je najstariji zanat. Do meda se nikada nije
lako dolazilo, pčele su uvek branile svoju imovinu i svoj dom. Na zidu jedne
pećine u Aranskoj peščari u Valensiji (Španija) nastao je još u paleolitskom
dobu (pre skoro 20.000 godina) crtež koji predstavlja dva "pčelara", koji se
penju uz okomitu stenu. Jedan od njih je već došao do cilja i brani se od roja
pčela, držeći posudu da u nju stavi saće s medom.U mlađem kamenom dobu
(neolitu), kada su ljudi imali svoja naselja i običaje, obeležavali su stabla
sa pčelama koja su nalazili u šumi kao svojinu, udarivši sekirom u drvo svoj
znak. Smatralo se da pčele u obeleženom drvetu od tada imaju vlasnika i drugi
ljudi ih nisu dirali. To je bio prvi korak ka pčelarenju. Prvi podaci o
korišćenju meda javljaju se u sumerskim i vavilonskim tekstovima pisanim
klinastim pismom. U početku se koristio kao obredno sredstvo u polivanju
pragova kuća i žrtvenika. U mešavini sa vinom, med se koristio za polivanje
klinova svetih građevina. Najstarija država stvorena je u Egiptu 3.200 godina
pre nove ere. Amblem Gornjeg Egipta bio je lotosov cvet, a Donjeg – pčela. Na
grobovima prve dinastije faraona redovno je slikana pčela. Izražavajući svoju
pokornost faraonu, stanovnici su u pismenim molbama crtali pčelu kao znak
svoje privrženosti. Organizovano pčelarstvo je započelo u Egiptu, a med je
tamo bio vrlo cenjena namirnica koju nije mogao da priušti baš svako. Tome je
doprinosila i činjenica da je imao svoju ulogu i u egipatskoj religiji. Između
ostalog, med je predstavljao suze najvišeg egipatskog božanstva, boga sunca
Ra. U grobnicama i na zidovima hramova i danas se vidi kako se dolazilo do
meda. U velikom broju domaćinstava upotrebljavao se kao zaslađivač. Zbog svoje
dragoceosti služio je i kao sredstvo plaćanja a verovalo se i da životinje
hranjene medom predstavljaju poseban dar bogovima. Slike koje su otkrivene u
Abukiru datiraju iz 2.500 godina p.n.e. Već tada je med korišćen za ishranu, a
isto tako i u kozmetici i medicini. Propolis su stari Egipćani koristili za
brže zarašćivanje rana i za balzamovanje posmrtnih ostataka faraona. Medeni
kolači koji su se pekli u Egiptu davani su kao poklon za umirenje bogova.
Arheolozi su otkrili 2000 godina stare posude sa medom u egipatskim
grobnicama, a on je još uvek bio ukusan.
U Antičkoj Grčkoj med se najčešte koristio kao dar bogovima i dušama umrlih.
Grci su smatrali da je Medovina, alhoholno piće sa medom, sveto piće Olimpa. I
u Grčkoj je takođe med bio simbol božanskog pa su se tako “medenjaci” često
pekli i prinosili kao žrtva bogovima. Med su koristili i sami takmičari na
Olimpijskim igrama za brz oporavak organizma, a prvu knjigu o
pčelama napisao je Aristotel. Grci su takođe nudili kolače sa medom svojim
bogovima. Grčke knjige recepata su pune slatkiša i kolača od meda. Sirevi su
mešani s njim kako bi bili ukusniji. I oni su shvatili da med nije samo važan
kao hrana, već i kao lek za ozdravljenje. Istorija pokazuje da je med bio
vodeći antibiotik pre proizvodnje penicilina, koji se koristio za otvorene
rane i povrede. U istu svrhu se koristi i danas. Hipokrat je još u petom veku
p.n.e. propisivao med i zdravim i bolesnim osobama. On navodi da med ima
lekovita svojstva i da pomaže pri lečenju obolele kože, oboljenja grla,
ublažava kašalj, leči od kijavice i od mnogih drugih bolesti. Nakon njegove
smrti, nastavljaju se legende koje govore o roju pčela koje su živele u
grobnici njegovog oca i proizvodile med koji je tada bio korišćen za lečenje
bolesne dece, kada ništa drugo ne bi pomoglo. Sistematskim izučavanjem pčela
bavio se i Aristotel, koji je u svom kapitalnom delu u deset tomova "Istorija
životinja" – mnogo stranica posvetio pčeli. Homer, Aristotel i Pitagora dodaju
da je med ključni sastojak za dobro opšte zdravlje. Oko 300. godine pre nove
ere pčela je bila amblem korišćen na novčićima u Grčkoj u Efesu. Pčela je
simbol grčke boginje Artemide. Stari Grci i Rimljani koristili su med i kao
konzervans za dugotrajno čuvanje mesa u svežem stanju.
Rimljani su osim za hranu i piće koristili med u kozmetici i medicini. Pored
toga, i oni su med koristili kao poklon za svoje bogove. Vojnici su ga
upotrebljavali kao antiseptik za lečenje rana. Čak je i Hanibal, po legendi,
dao svojim vojnicima med i sirće nakon što su prešli Alpe na slonovima. Stari
rimski pesnici često su spominjali med u svojim stihovima. Posebno Vergilijev
spev Georgijus opisuje dobivanje meda. U vremenu vladavine Julija Cezara med
se koristio i kao platežno sredsvo. Julije Cezar je navodno prihvatio med kao
vrstu valute koja je korišćena za plaćanje poreza umesto zlata. U prvom veku
naše ere poznati gastronom Apicius napisao je seriju knjiga sa receptima od
kojih pola uključuje i med, što možete pročitati i u do sada objavljenim
receptima ovog bloga.
U srednjovekovnoj Evropi se med koristio najčešće za ishranu, pravljenje
maltera i napitaka i kao lekovito sredstvo. U Nemačkoj je tokom 11. veka pivo
zaslađivano medom, a nemački feudalci su svoj danak plaćali u pčelinjem vosku
i medu. Stari Germani su ga smatrali razlogom besmrtnosti bogova, a u vreme
Karla Velikog je doživio renesansu. Naime, tada je organizovano pčelarstvo
dobilo na zamahu. Budući da je sve do sredine 19. veka šećer bio namirnica
koju zbog visoke cene mnogi nisu mogli da priušte, med je vekovima bio glavni
zaslađivač, a često se u tom svojstvu koristi i danas iako ima veliki uticaj i
značaj u zdravoj ishrani. Pošto se za pčele mislilo da imaju posebne moći,
često su korišćene kao amblem. Papa Urban VIII koristi pčelu kao svoj amblem.
Na Napoleonovoj zastavi se nalazila pčela. U srednjevjekovnim arapskim
kulturama, vizantijskom carstvu i srednjevjekovnoj evropi med je imao veoma
važnu ulogu pogotovo kao najslađe jelo. Med se spominje i u Bibliji, Kuranu i
u spisama mnogih grčkih pisaca.Vekovima je med deo mitova i legendi u kojima
se pominje kao dar s neba. Nektar i hrana bogova su reči koje su korišćene u
celom antičkom svetu da bi se opisao med. Kuran, sveta knjiga muslimana,
preporučuje med kao zdravu hranu i odličnu medicinu. U 16 poglavlju Kurana ima
deo o pčeli: "Iz njihovih utroba izlazi tekućina različitih boja, koja
je lek za ljude." Različite boje su se odnosile na vrste meda po bojama.
Muhamed propoveda "Med je lek za sve bolesti". Med se pominje u drevnim
tekstovima kao što su indijske Vede, jevrejska Tora, Biblija, Kuran, kineski
Shi Jing. Širom sveta postoji mnogo zapisa o medu – iz Kine, Indije,
nordijskih zemalja, Afrike, Egipta, Grčke, Španije, Izraela. Ima podataka da
su španski konkvistadori oko 1600. godine pronašli kod domorodačkog
stanovništva Meksika i Centralne Amerike razvijene postupke gajenja pčela radi
dobijanja meda. Severnoamerički narodi nazivali su evropske pčele za muve
belog čoveka.
Med je mešavine od preko 70 raznovrsnih sastojaka. Tačan sastav meda zavisi od
mešavine cveća i bilja čiji nektar pčele skupljaju. Preko 80 % meda čine
ugljeni hidrati. Najzastupljeniji su fruktoza i glukoza sa preko 60 %. Nešto
manje od jedne petine je voda, koje najčešće ima oko 17 %, dok je saharoza
(stoni šećer) zastupljena do 9 %. Količina vode u medu utiče na njegovu
viskoznost, težinu i kristalizaciju. Ukoliko je procentualno voda
zastupljenija, med će biti viskozniji, a kristalizacija će kasnije nastupiti.
Voda je, u zavisno od vrste meda, zastupljena od 15% do 20%. Međutim
zastupljenost vode menja se prilikom kristalizacije. U sastav meda ulazi i
preko 20 kiselina procentualno zastupljene sa oko 0,50 %. Zastupljenost
kiselina i njihova pH vrednost zavisi od vrsta bilja od kojih je med
proizveden, ali i od geografskog lokaliteta. Zbog velike kocentracije
hranljivih materija, med se koristi i u hranljive i u lekovite svrhe. Med je
posebno bogat vitaminima B i E grupe, od kojih najviše ima riboflavina (oko 40
g u 100 meda).
Med je čisti proizvod u kome nema dodataka bilo koje druge supstance. Med je
jedini proizvod koji nema rok trajanja. Pčele za kilogram meda moraju da
obiđu četiri miliona cvetova i prelete put četiri puta duži od obima planete
Zemlje.
Stara izreka, koju neki neprovereno pripisuju Albertu Ajnštajnu, kaže da ako
nestanu pčele, nestaće i ljudski rod.
Pročitajte više >>
<< Vratite nazad